گروه پویا دام همگام

۸ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

نکاتی بسیار مهم در استفاده از کنسانتره دام

پنجشنبه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۲۵ ق.ظ

  • توصیه می شود که کنسانتره دام پلت شده بدون تغییر در ساختار ظاهر آن، از قبیل خیس کردن در آب یا مخلوط کردن موادی غیر از آنچه در جیره توصیه شده آمده است، به مصرف دام برسد.
  • استفاده از کنسانتره دام باید تدریجی باشد و درصدی از کل مقدار توصیه شده در جیره منظور شود و طی 7 روز به حد نصاب لازم برسد.
  • اگر مقدور است همراه هر جیره کنسانتره دام 200 گرم کاه گندم در اختیار دام قرار داده شود.
  • کنسانتره دام برای گاوهای شیرده در 3 یا 4 وعده در روز داده شود و از کم کردن جیره های آنها به خصوص برای گاوهای پر تولید خودداری شود.
  • برای دام ها با سن کمتر از 5 ماه بهتر است از کنسانتره دام استارتر استفاده شود.
  • لازم به ذکر است که بگوییم اگر دامی روزانه شیر آن از 7 درصد وزن بدنش بیشتر باشد، پر تولید به حساب می آید. برای این دسته از دام ها باید کنسانتره دام مناسب دام های پرتولید استفاده شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۰۱ ، ۱۱:۲۵
پویا همگام

پودر چربی خالص چه برتری هایی دارد؟

دوشنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۵۱ ق.ظ

خرید اینترنتی پودر چربی

تعدد شرکت های تولید کننده پودر چربی برای دام سبب شده است تا ما انواع گوناگونی از این محصول را در بازار بیابیم. گاها انتخاب یک محصول که کارایی همه جانبه داشته باشد سخت است و باید تحقیقات زیادی انجام داد. در حوزه پودر چربی یک نوع از این محصول حرف اول را می زند و آن پودر چربی خالص است که کارایی بی نظیر دارد. این نوع دارای فوایدی بسیاری برای دام و دامدار است و برتری هایی را هم نسبت به سایر انواع شامل می شود که به شرح زیر هستند.

  • افزایش تولید شیر
  • افزایش ترکیبات شیر
  • کاهش خطر افت چربی شیر
  • بهبود نمره وضعیت بدنی که به دام کمک می کند تا پس از زایمان زودتر به تعادل مثبت انرژی برسد.
  • بهبود تولیدمثل
  • حفظ تراکم انرژی جیره در هنگام افزایش سطح علوفه بدون کاهش هضم فیبر
  • حفظ ماده خشک مصرفی
  • کاهش استرس عوارض گرمایی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۰۱ ، ۰۸:۵۱
پویا همگام

مرغ تخم گذار روزانه چقدر کلسیم نیاز دارد؟

دوشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۱، ۰۱:۲۳ ب.ظ

غذای مرغ تخم گذار

به این نکته توجه داشته باشید که 97 درصد از پوسته تخم مرغ از کربنات کلسیم تشکیل شده است و مرغ هنگام تولید یک تخم 2 تا 3 گرم کلسیم مصرف می کند، پس تعیین کردن مقدار کلسیم که برای مرغ ها در غذای مرغداری لازم است، مهم می باشد. انجمن ملی تحقیقات، میزان کلسیم مورد نیاز مرغ های مولد را با مصرف کردن 100 گرم خوراک در روز، حدودا 4.5 درصد تعیین کرده اند.
در مورد مرغ های بومی که وزن کمتری دارند و تخم کمتری تولید می کنند، این مقدار کمتر است. در یکی از مطالعات انجام شده بر روی مرغ های بومی نشان داده شد که در حدود 3.5 درصد کلسیم در اواخر دوره تخم گذاری و 3 درصد در اوایل دوره باعث بهبود تولید تخم مرغ در مرغ های بومی می گردد. در مرغ های بومی افزایش مصرف کلسیم در غذای مرغداری همچنین با کاهش میزان تخم گذاری همراه بوده است.

استفاده از دی کلسیم فسفات
یکی دیگر از منابع کلسیمی، دی کلسیم فسفات است که به صورت مصنوعی تولید می شود و 23 درصد کلسیم و 17 درصد فسفات دارد. این ماده بیشتر به خاطر فسفر آن قابل توجه است که در حدود 85 درصد فسفر مورد نیاز غذای مرغداری توسط این ماده تامین می شود. این ماده هم به صورت پودر و هم به شکل گرانول به رنگ سفید بوده و بویی ندارد.
اگر بخواهید میزان کلسیم و فسفر غذای مرغداری  در تعادل باشد و جذب کلسیم و فسفر به صورت موثری انجام گیرد، باید بین این دو عنصر نسبت مناسبی در جیره  وجود داشته باشند. اهمیت فسفر در مرغ های تخمگذار بیشتر به متابولیسم کلسیم ربط دارد. زیرا فسفر و همچنین ویتامین d3 به جذب کلسیم در بدن کمک می کنند. جوجه ها زمانی حداکثر جذب کلسیم و فسفر را دارند که نسبت بین این دو عنصر در غذای مرغداری به صورت 2 قسمت کلسیم و یک قسمت فسفر باشد. در مرغ های تخمگذار بومی 7 قسمت کلسیم و 1 قسمت فسفر توصیه می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۰۱ ، ۱۳:۲۳
پویا همگام

ارتباط تنگاتنک خرید توکسین بایندر و مصرف آن

شنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۰۸ ق.ظ

خرید اینترنتی مایکوتوکسین

یکی از موضوعات بسیار مهم در ارتباط با خرید توکسین بایندر توجه به طریقه مصرف آن است. گاهی استفاده از توکسین بایندرهای مختلف شرایط ویژگی را می طلبد که شما به عنوان دامدار توانایی فراهم کردن آن شرایط را ندارید. برخی از دامداران عزیز اقدام به خرید توکسین بایندر می کنند اما متاسفانه توجهی به میزان و طریقه مصرف محصولی که خریده اند، ندارند و در نتیجه شاهد این هستیم که به نتیجه که مدنظر دارند نخواهند رسید. در همین راستا و برای حل مشکل دامدارن عزیز اکثر شرکت های تولید کننده انواع توکسین بایندر براساس نوع دام و جیره های غذایی غالب، مقدار مصرفی توکسین بایندر را توصیه می کنند و در طریقه استفاده به طور کامل آن را شرح می دهند.

لذا توصیه می شود حتما در هنگام خرید توکسین بایندر سعی کنید بخش مربوط به طریقه و میزان مصرف را مطالعه کنید تا بتوانید از محصولی که بابت آن هزینه متحول شده اید، بهترین استفاده را ببرید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شرکت ها مبنای کاری خود را بر این می گذارند که حداکثر سم در جیره وجود دارد. به این معنا که لذا شما در زمان مصرف، دقیقا همان مقدار درج شده بر روی بسته بندی را استفاده نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۰۱ ، ۱۱:۰۸
پویا همگام

کنسانتره استارتر دام

چهارشنبه, ۱۲ مرداد ۱۴۰۱، ۰۹:۲۱ ق.ظ

کنسانتره استارتر نوع خاصی از کنسانتره دام است که معمولا در دوران ابتدایی زندگی به دام داده می شود. در بسیاری از مقالات علمی آمده است که بهتر است تا حدود 10 هفتگی فقط کنسانتره استارتر در اختیار گوساله قرار گیرد. البته به این موضوع توجه داشته باشید که مصرف کنسانتره دام استارتر در این مدت آزاد بوده و نباید میزان آن در سطل های خوراک به مقداری باشد که بیش از یک روز در ظرف ها باقی بماند.

توصیه می شود که در 7 تا 10 روز انتهای شیرخواری، مقدار اندکی یونجه پربرگ و مرغوب خرد شده نیز به کنسانتره دام استارتری اضافه شود. در یکی تحقیقات حوزه دامداری آمده است که بهتر است در فاصله 3.5 تا 7 ماهگی یا از زمان قطع شیر تا پایان 7 ماهگی گوساله ها، مخلوطی شامل 65 درصد کنسانتره دام استارتر و 35 درصد یونجه مرغوب خرد شده تهیه شده و در اختیار دام قرار گیرد. البته بهتر است که تمامی این موارد توسط کارشناس تایید شوند. برخی از دامداری ها برای کاهش هزینه های تغذیه ای، زودتر از زمان تعیین شده به سراغ تغذیه دام ها با خوراک های جامد می روند. مصرف خوراک های جامد بویژه بصورت پلت، باعث شکل گیری جمعیت میکروبی و تخمیر در شکمبه می شود و ممکن است دام در آینده با برخی از مشکلات مواجه شود.

گروه همگام در زمینه کنسانتره دام و طیور محصولات با کیفیت ارائه می دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مرداد ۰۱ ، ۰۹:۲۱
پویا همگام

انواع مکانیسم عمل توکسین بایندرها

يكشنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۳۹ ق.ظ

یکی از موضوعات مهم در مورد انواع مختلف توکسین بایندر مکانیسم عمل است. یعنی باید به خوبی بدانیم که یک توکسین بایندر به چه شکل هایی می تواند شکل های مختلف توکسین را نابود کند. در صنعت دامداری دانستن مکانیسم عمل هر ماده در نهاده دامی برای تولید محصول باکیفیت، اهمیت زیادی دارد. تحقیقات زیادی صورت پذیرفته است تا مکانیسم های مختلف توکسین بایندر مورد بررسی قرار گیرد و بهترین مکانیسم برای محصولات انتخاب شود. در سال 2014 در یک مقاله دامپروری که توسط دامپزشکان دانشگاه کالیفرنیا منتشر شد، به بهترین اشکال مکانیسم عمل توکسین بایندر اشاره شد که به شرح زیر هستند.

  • جذب

استفاده از مواد جاذب باعث جلوگیری از انواع مسمومیت‌ های غذایی در حیوانات مانند دام و طیور می ‌شود. این مواد مولکول توکسین را در خوراک آلوده و در دستگاه گوارش به صورت غیر قابل برگشت جذب می ‌نمایند. بنابراین کمپلکس توکسین و جاذب ازدستگاه گوارش عبور کرده و از طریق مدفوع دفع می‌ شود و بدین صورت از جذب توکسین توسط بدن حیوانات جلوگیری نموده و یا آن را به حداقل می ‌رساند. در نتیجه این قبیل افزودنی‌ های خوراکی سموم قارچی را در ناحیه دستگاه گوارش جذب کرده و مانع از انتقال آن ها به خون و سپس بافت ‌های بدن می ‌شوند.

  • تغییر ساختار

برخی از سموم قارچی نیز قابل جذب توسط توکسین بایندرها نیستند. راهکار مقابله با این مایکوتوکسین ها استفاده از ترکیبات یا باکتری هایی است که ساختار فعال آن ها را تغییر دهند. توجه داشته باشید که مکانیسم های عمل دیگری هم در مورد توکسین بایندرها وجود دارد اما قدرت آن ها به اندازه این دو مورد نیست. این موضوع سبب شده است تا استفاده از آن ها کمتر مورد توجه باشد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مرداد ۰۱ ، ۱۱:۳۹
پویا همگام

آنالیز پایه ای توکسین بایندر

چهارشنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۳۰ ب.ظ

بهترین نوع توکسین بایندر

توکسین بایندر متشکل از ترکیبات با پایه آلی و معدنی هستند. این ترکیبات هرکدام کاربرد ویژه خود را دارند و الگو اصلاح شده ای را دنبال می کنند. این ترکیبات به شرح زیر هستند.

  • سدیم کلسیم آلومینوسیلیکات هیدراته اصلاح شده

اجزای رسی دراین توکسین بایندر باعث جذب مایکوتوکسین های قطبی می شود. توکسین بایندرهای رسی از دسته های آلومینیوم سیلیکات، بنتونیت سدیم ، بنتونیت پتاسیم، زئولیت و.... هستند. در واقع توکسین بایندر های رسی بر اساس حفراتی که دارند هر ماده ای را که شبیه ساختار حفره هایشان باشد بر اساس برخورد با آنها به دام می اندازند. این توکسین بایندرها فقط سموم پلار را جذب می کنند و بر دیگر سموم غیر پلار بی اثر است. تیمار سدیم کلسیم آلومینوسیلیکات هیدراته با اسید سولفوریک سبب افزایش خلل شده و باعث افزایش توانایی توکسین بایندر در جذب مایکوتوکسین های قارچی می شود.

  • گلوکومان های استریفیه مشتق از دیواره سلولی مخمر ساکارومایسس سرویزیه

انواع توکسین بایندر آلی بر پایه بتا گلوکاگان یا دیواره داخلی مخمر هستند. در نتیجه مواد مغذی جیره و ریز مغذی ها را به خود جذب نمی کنند. با توجه به ساختار مارپیچی و فنر مانندی که دارند، ظرفیت جذب بالایی دارند. به طوریکه 1 گرم از آنها سطحی برابر 20 متر مربع را پوشش می دهند و از طرفی چون بر اساس باندهای هیدروژنی و واندروالسی مایکوتوکسین ها را جذب می کنند، میل ترکیبی بالایی برای جذب دارند که در مقدار سم کم هم موثر واقع می شوند.

  • کمپلکس آنزیمی کیتیناز

کمپلکس آنزیمی کیتیناز مایکوتوکسین هایی نظیر زیرالنون و سموم فوزایوم را از طریق شکستن برخی اتصال های شیمیایی داخل مولکول غیر فعال می سازد. به عنوان مثال این کمپلکس با د-اپوکسیداسیون حلقه 13.12- اپوکسید در ساختمان تریکوتسن ها آن ها را غیرفعال می کند.  این فرایند قدرت توکسین بایندر را چندین برابر می کند.

  • اسیدهای آلی

اسیدهای آلی سبب جلوگیری از رشد و در نتیجه کاهش جمعیت قارچ های مولد سم می شوند. از این گروه می توان به اسید پروپیونیک اشاره کرد که یک مهارکننده بسیار قوی رشد کپک است. این اسید ها یک بخش مهم در ساختار توکسین بایندر هستند و در کنار سایر موارد می توانند قدرت توکسین بایندر را تثبیت کنند.

  • کربن فعال

در آنالیز توکسین بایندر به یکی از ترکیبات مهم زنجیره به اسم کربن فعال برمی خوریم. به جرئت می توان گفت که این ماده مهم ترین بخش توکسین بایندر را تشکیل می دهد و در حقیقت بخش عمده ای از کاربرد توکسین بایندر به آن بستگی دارد. 

البته به این موضوع توجه داشته باشید که این موارد تنها بخشی از آنالیز توکسین بایندر را تشکیل می دهند و بخش دیگر سایر مواد هستند که گاها کارایی کمتری دارند و گاها در نوع های مختلف توکسین بایندر متغییر هستند. به منظور بررسی سیستم ایمنی و عملکرد جوجه های گوشتی، مطالعاتی بر 110 هزار قطعه پرنده گوشتی در طی یک دوره پرورشی 42 روزه در موسسه تحقیقاتی شرکت  بلژیک صورت گرفت که پیرو این بررسی ها با مصرف توکسی نیل درای میزان فاگوسیتوزیس (بیگانه خواری) توسط مونوسیت ها و گرانولوسیت ها به طور معنی داری افزایش پیدا کرده که نشان دهنده بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن پرنده می باشد. همچنین ضریب تبدیل خوراک و میزان افزایش وزن روزانه در پرندگان مصرف کننده توکسی نیل درای به طور محسوسی بهبود پیدا کرده که در نمودار زیر بر مبنای درصد نشان داده شده است. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۰۱ ، ۱۲:۳۰
پویا همگام

بهترین خوراک دام برای دام های شیرده

دوشنبه, ۳ مرداد ۱۴۰۱، ۰۷:۳۲ ب.ظ

یکی از مهم ترین و پردغدغه ترین مسائل برای دامدار و پرورش دهنده دام شیرده، ترکیب غذایی و خوراک دام مناسبی است که بتواند تمام نیاز به انرژی، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین را تامین کند. انتخاب جیره غذایی مناسب و خوراک دام با کیفیت از اهمیت بالایی در شیردهی دام ها برخوردار است. میزان خوراک دهی به دام شیری به نوع دام و مقدار شیری که تولید می کند، بستگی دارد. دام شیری که 500 کیلوگرم وزن دارد و 12 کیلوگرم در روز شیر تولید می کند، نیاز به 11 کیلوگرم خوراک در روز دارد. مهم ترین مواد مورد نیاز در جیره غذایی دام شیرده چه به صورت علوفه و چه به صورت کنسانتره عبارتند از:

  • پروتئین

دام های شیرده به دلیل تولید شیر نیاز به مواد غذایی حاوی پروتئین بالا دارند. علوفه های تازه و علوفه های خشک به همراه بهترین کنسانتره دامی به افزایش انرژی و تولید شیر آن ها کمک می کند. علوفه، به خصوص یونجه و شبدر، و کنسانتره های مصرفی گاوهای شیری حاوی مقدار کافی مواد پروتئینی است. گاوها بر خلاف طیور در جیره غذاییشان نیاز ندارند که همزمان پروتئین گیاهی و حیوانی را مصرف کنند. تنها پروتئین های گیاهی در خوراک دام می تواند نیاز را برطرف کند.

  • کربوهیدرات ها

این ماده مغذی منبع اصلی انرژی برای میکروارگانیسم های موجود در شکمبه دام است. کربوهیدارت ها 65 تا 75 درصد خوراک دام شیرده را تشکیل می دهند. این مواد انرژی مورد نیاز گاو برای تولید شیر را تامین می کنند. از سوی دیگر، کربوهیدرات ها پیش سازهای ترکیبات شیر از جمله لاکتوز، چربی و پروتئین هستند. اگر دام شیری در تغذیه خود بیش از حد پروتئین مصرف کند، پروتئین اضافه تبدیل به کربوهیدرات می شود. مقدار زیاد کربوهیدرات در خوراک دام شیری می تواند عملکرد و متابولیسم شکمبه را مختل کند. به همین دلیل همیشه باید میان مواد پروتئینی و کربوهیدرات ها توازن برقرار باشد.

  • چربی ها

مواد چربی هم مانند سایر مواد در خوراک دام شیرده وجود دارد. چربی ها بیشتر در دانه های روغنی مانند پنبه دانه و تخم برزک به وفور یافت می شوند. میزان چربی باید متعادل باشد، زیرا چربی اضافه باعث افت چربی شیر گاو خواهد شد. خوراک دام و طیورمناسب یا به عبارت دیگر بهترین خوراک دام و طیور باید درصد متعادلی از چربی را داشته باشد.

  • مواد معدنی

دام های شیرده برای رشد بهتر و تولید شیر باکیفیت نیاز به مقدار کمی مواد معدنی دارند. به طور کلی مواد معدنی مقدار کمی از جیره غذایی دام شیری را تشکیل می دهد. گاو شیری باید روزانه 3 تا 5 درصد ماده معدنی از غذای خشک خود دریافت کند. کمبود مواد معدنی‌ یا حذف آن ها از جیره غذایی باعث کاهش تولید مثل، تضعیف سیستم ایمنی دام و بروز بیماری می شود. کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، کلر، ید، کروم، مس، آهن، منگنز، سلنیوم و کبالت از جمله مواد معدنی مورد نیاز دام های شیری هستند. مواد معدنی در خوراک دام و طیور یک دسته بسیار مهم است و باید حتما وجود داشته باشد وگرنه خوراک به عنوان بهترین شناخته نمی شود. 

  • ویتامین ها

ویتامین ها نقش پررنگی در سلامت دام های شیری، جلوگیری از بیماری و بهبود کیفیت شیر آن ها دارند. ویتامین A موجود در علوفه سبز مانند یونجه و شبدر، ویتامین D ضروری برای استحکام استخوان های دام و ویتامین E برای کمک به تولید مثل دام، مهم ترین ویتامین هایی هستند که باید در خوراک دام و طیور قرار داده شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۰۱ ، ۱۹:۳۲
پویا همگام