گروه پویا دام همگام

۳ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

شرایط نگهداری و مواد معدنی پودر چربی دامی

پنجشنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۳۶ ب.ظ

نکات مهم در نگهداری پودر چربی

بیشتر قابلیت های پودر چربی دامی در مواد معدنی موجود در آن خلاصه می شود. مواد معدنی هم برای آن که کارایی و کیفیت خود را حفظ کنند باید در شرایط مناسب نگه داری شوند. برخی از مهم ترین مواد معدنی و افزودنی های پودر چربی دامی در این قسمت آورده شده اند.

تمامی موجودات زنده برای رشد و تولید مثل به سطوح مشخصی از مواد معدنی نیاز دارند تا کنون ضرورت ۲۹ ماده معدنی برای خوراک دام و طیور اثبات شده است. فسفر، منیزیم، مس، روی، کلر، کلسـیم ، پتاسیم و سـدیم از مهم ترین مواد معدنی هستند. برخی از مواد معدنی در خوراک های طبیعی به اندازه کافی وجود ندارند و باید به صورت مکمل های صنعتی به خوراک دام ها اضافه شوند.

پودر استخوان
این افزودنی پودر چربی دامی از پختن در شرایط تحت فشار سپس خشکاندن و آسیاب کردن استخوان ها به دست مى‌ آید و بیشتر به عنوان مکمل کلسیم و فسفر استفاده مى‌ شود. پودر استخوان، به ترتیب دارای 27 و 15 درصد کلسیم و فسفر است.

پودر صدف
پودر صدف یکى از فراورده هاى حاصل از موجودات دریایى و منبع بسیار خوب کلسیم است. پودر صدف براى دام هاى گوشتى و شیرده بسیار مفید است. مقدار کلسیم پوسته صدف 40 درصد است.

سنگ آهک
سنگ آهک دارای 36 تا 39 درصد کلسیم است، میزان فلوئور آن باید کم باشد. سنگ آهک را به صورت پودر در می آورند و به خوراک دام ها اضافه می کنند. بهترین راه برای اضافه کردن این ماده به خوراک دام ها این است که آن را به پودر چربی دامی اضافه کنید.

نمک
نمک منبع تأمین سدیم و کلر است. وجود کمی نمک در پودر چربی دامی ضروری است ولی مقدار نمک در جیرە نباید از حد معینی بیشتر باشد. در صورت استفاده از پودر ماهی که حاوی مقدار زیادی نمک باشد، افزودن نمک طعام به جیره ضرورت ندارد.

جوش شیرین 
در جیره ها برای حفظ تعادل آنیون و کاتیون و به منظور تأمین سدیم می توان از بیکربنات سدیم استفاده کرد. مقدار سدیم آن 29 درصد است. همچنین در جیره گاوهای شیری به عنوان بافر استفاده می شود. این ماده در پودر چربی دامی به خوبی نیازهای سدیمی دام را برآورده می سازد. برخی از تولیدکنندگان از افزودن این ماده به پودر چربی دامی خودداری می کنند.

اکسید منیزیم 
این مورد در پودر چربی دامی از فراوری و خالص سازی کربنات منیزیم معدنی به دست می آید و افزودن آن به جیره باعث بهبود کیفیت محصولات می شود. همچنین استفاده از آن در جیره گاوهای شیری تاثیر زیادی در حفظ PH مناسب شکمبه دارد و سبب بهبود شرایط رشد و تکثیر میکروارگانیسم های مفید دستگاه گوارش و افزایش پروتئین میکروبی می شود. پروتئین میکروبی پروتئینی با کیفیت بسیار بالا برای دام است که به مقدار بالایی در روده کوچک قابل هضم است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۰۱ ، ۱۲:۳۶
پویا همگام

نکاتی در خصوص نگهداری کنسانتره دام

پنجشنبه, ۱۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۵۶ ق.ظ

اصول نگهداری کنسانتره دامی

توجه داشته باشید که علوفه و کنسانتره دام باید به همراه مکمل‌ های معدنی، ویتامین‌ های موردنیاز و نمک در تغذیه دام استفاده شود. بالانس بودن جیره غذایی دام از مهم ‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت. کنسانتره دام را بهترین ماده غذایی مکمل یونجه می ‌دانند که در سیستم ‌های پرواربندی و پرورش با نسبت برابر استفاده می ‌شود. یعنی نیمی از جیره غذایی از علوفه و نیمه دیگر آن از کنسانتره گوسفندی تشکیل می ‌شود. این نسبت ‌ها برای پروار مناسب نیستند.

در بسیاری از کشورهای همسایه مانند ترکیه، در تغذیه دام کنسانتره بیشتری وجود دارد که نسبت آن به علوفه گاهی به 75 درصد کنسانتره دام و 25 درصد علوفه نیز می ‌رسد. با توجه به محدودیت‌ های موجود و افزایش قیمت‌ها استفاده از جیره 65 درصد کنسانتره و 35 درصد علوفه را می ‌توان یکی از مناسب ‌ترین جیره‌ها دانست. البته با تغییر این درصدها باید مراقب شرایط نگه داری هم باشید. گاها تغییر در درصد نیازمند تغییر در شرایط محیطی است. کنسانتره دام باید فاقد هر گونه مواد سمی، مسموم کننده و مضر برای گوسفندان باشد. برند های بزرگ کنسانتره دام را طبق اصول بهداشتی می ‌سازند. به همین دلیل استفاده از این مواد برای تغذیه دام به طعم و بوی گوشت و شیر و همچنین سلامت دام لطمه وارد نمی‌ کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۰۱ ، ۱۰:۵۶
پویا همگام

دلایل کاربرد پودر چربی در نهاده و خوراک دام

يكشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱، ۰۹:۵۸ ق.ظ

خرید پودر چربی خالص در اصفهان

گاوهای شیرده مخصوصا در آغاز دوره شیرواری بصورت کلی در بالانس منفی انرژی قرار دارند. این مسئله به این علت است که مصرف انرژی کمتر از احتیاجات لازم برای مواد مغذی مورد نیاز تولید بالا است. بنابراین دام ذخایر مواد مغذی در بدن مثل چربی بافتی را برای برطرف کردن نیاز های انرژی به مصرف می رساند. این مسئله در مدت زمان کوتاهی تاثیرات سویی به جای می گذارد که عبارتند از:

  • کاهش وزن گله
  • کاهش سطح ایمنی بدن دام
  • ضعف عمومی دام
  • کم شدن قدرت باروری
  • کاهش یافتن دوره شیرواری
  • کم شدن مدت زمان سودمندی در گله

به طورحتم هیچ دامداری تمایل ندارد با مشکلات این چنینی مواجه شود. به همین دلیل بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات این چنینی استفاده از پودر چربی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مهر ۰۱ ، ۰۹:۵۸
پویا همگام