گروه پویا دام همگام

۴ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

ارتباط تنگاتنگ خرید توکسین بایندر و مصرف آن

دوشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۰۱:۰۶ ب.ظ

خرید اینترنتی مایکوتوکسین

یکی از موضوعات بسیار مهم در ارتباط با خرید توکسین بایندر توجه به طریقه مصرف آن است. گاهی استفاده از توکسین بایندرهای مختلف شرایط ویژگی را می طلبد که شما به عنوان دامدار توانایی فراهم کردن آن شرایط را ندارید. برخی از دامداران عزیز اقدام به خرید توکسین بایندر می کنند اما متاسفانه توجهی به میزان و طریقه مصرف محصولی که خریده اند، ندارند و در نتیجه شاهد این هستیم که به نتیجه که مدنظر دارند نخواهند رسید. در همین راستا و برای حل مشکل دامدارن عزیز اکثر شرکت های تولید کننده انواع توکسین بایندر براساس نوع دام و جیره های غذایی غالب، مقدار مصرفی توکسین بایندر را توصیه می کنند و در طریقه استفاده به طور کامل آن را شرح می دهند.

لذا توصیه می شود حتما در هنگام خرید توکسین بایندر سعی کنید بخش مربوط به طریقه و میزان مصرف را مطالعه کنید تا بتوانید از محصولی که بابت آن هزینه متحول شده اید، بهترین استفاده را ببرید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شرکت ها مبنای کاری خود را بر این می گذارند که حداکثر سم در جیره وجود دارد. به این معنا که لذا شما در زمان مصرف، دقیقا همان مقدار درج شده بر روی بسته بندی را استفاده نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۰۱ ، ۱۳:۰۶
پویا همگام

غلظت انرژی خام پودر چربی

دوشنبه, ۷ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۳۵ ق.ظ

در مورد پودر چربی با انرژی خام بالا تعیین میزان ترکیبات داخلی تابع روش های خاص هست. مثلا در تعیین خاکستر برای اطمینان از سوختن تمامی مواد آلی لازم به اضافه کردن اسیدنیتریک غلیظ حس می شود. در ارتباط با اندازه گیری چربی هم نباید بصورت مستقیم از روش رایج استفاده کرد .ابتدا باید پیوند اسیدهای چرب و کلسیم با استفاده از حلال اسیدی شکسته شود تا بعدا بتوان اسیدهای چرب آزاد شده را با حلال استخراج نمود و سرانجام با استفاده از سیستم دکانتور با تبخیر حلال و خشک کردن محلول بتوان درصد چربی را اندازه گرفت.

امکان تعیین ترکیب و پروفایل اسیدهای چرب پودر چربی در ازمایشگاهی که دارای دستگاه کروماتوگرافی گازی یا GC با ستون مویین مخصوص این کار هست، وجود دارد. برای آنالیز میزان چربی در پودر چربی های کلسیمی نیاز به روش هایی  برای جداسازی اسیدهای چرب از ساختار کلسیمی است. در این روش AOAC 954.02  برای جداسازی کلسیم از ساختار اسیدهای چرب از هضم با اسیدکلریدریک درحضور اتانول استفاده می شود. در نهایت 2.5 گرم پودر چربی آسیاب شده  با 2 سی سی اتانول و۱۰ سی سیHCL  نرمال بمدت نیم ساعت در دمای 80  درجه سانتی گراد در زیر هود شیک می شود.

پس از طی این زمان اسیدهای چرب را با اتر و با استفاده از دکانتور، از فاز آبی جدا کرده و در آون با دمای پایین یا با استفاده از روتاری تبخیری از چربی خارج کرده و با توزین مقدار باقی مانده چربی به وزن ماده خشک نمونه درصد چربی خام نمونه محاسبه می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ شهریور ۰۱ ، ۱۱:۳۵
پویا همگام

معایب و مزایای استفاده از خوراک های دام جایگزین

يكشنبه, ۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۴۸ ب.ظ

خوراک دام شیرده

همان طور که گفته شد اولین و مهم ترین دلیل استفاده از این خوراک ها، کاهش هزینه های در تهیه جیره است . ارزان بودن این خوراک ها بیش از 30 درصد هزینه ای خوراک در دامداری ها را کاهش می دهد. علاوه بر هزینه نهاده ها، کمبود نهاده های اصلی هم دلیل دیگری بر استفاده از این خوراک دام و طیور است. در مقابل استفاده از این خوراک ها معایبی هم دارد از جمله اینکه در دسترس نیست. به این معنی که در بعضی از استان های کشور بعضی از آن ها به وفور یافت می شوند اما با هزینه ای که باید برای حمل آنها به استان های دیگر در نظر گرفت استفاده از آن ها دیگر صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

عیب دیگر دید سنتی و عدم اعتماد دامداران و کارشناسان به این خوراک دام و طیور است. این در حالی که در بعضی از موارد حتی از خوراک های اصلی هم مغذی تر باشد و نیز سوددهی بیشتر دارند. این مشکل را می توان با ارائه آنالیز معتبر و ضمانت مصرف توسط کارشناسان ما حل کرد .از دیگر مشکلات این خوراک ها می توان به روند فرآوری غیر صحیح و وجود رطوبت در آن ها اشاره کرد که باعث وجود سم آفلاتوکسین و کپک در آن ها می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۰۱ ، ۱۲:۴۸
پویا همگام

مکمل دام و طیور همگام فید

مواد مغذی زیادی در تولید مکمل دام و طیور به کار گرفته می شوند اما برخی از آن ها برای دام یا طیور اهمیت بیشتری دارند و بدون آن ها دام یا طیور با مشکلاتی مواجه می شوند. ما سعی کرده ایم در این بخش به مهم ترین این مواد مغذی در مکمل دام و طیور اشاره کنیم.

  • کربوهیدرات ها 

موادی هستند که انرژی مورد نیاز را تامین کرده و این انرژی صرف تامین فعالیت های حیاتی مختلف بدن می شود. کربوهیدرات ها اولین و مهمترین ماده مغذی در مکمل دام و طیور هستند. 

  • پروتئین ها

این گروه موجود در مکمل دام و طیور در شکل گیری عضلات و تولید شیر اهمیت بسیاری دارد و کم بود آن موجب کاهش رشد، تولید، اختلال درسلامت و تولید مثل دام می گردد. موادی مثل کنجاله تخم پنبه و کنجاله سویا دارای پروتئین هستند و معمولا در تولید مکمل دام و طیور از آن ها استفاده می شود.

  • چربی ها

اکثر مواد غذایی دارای مقداری چربی هستند. چربی نیز در تامین انرژی بدن دام نقش حیاتی دارد و بعضی ازویتامین ها مثل ویتامین K ،A ،D و E نیز توسط چربی ها به بدن دام منتقل می شوند. در نتیجه این مواد یک بخش مهم در مکمل دام و طیور به شمار می روند.

  • مواد معدنی

این مواد موجود در مکمل دام و طیور نقش مهمی درتغذیه دام دارند. مواد معدنی در ساختمان اسکلت بدن دام و درترکیب تولیدات دام مانند: شیر، گوشت و غیره به کار می روند. مهمترین عناصر مورد نیاز دام شامل: کلسیم ، فسفر، منیزیم، سدیم، کلر، گوگرد، منگنز، روی، ید و آهن بوده که کمبود هریک ازآن ها موجب کاهش رشد، تولید محصول و باروری دام یا طیور می گردد.

  • ویتامین ها

این مواد به مقدار کمتری مورد نیاز دام ها هستند ولی به همین مقدار باید حتماً به بدن دام ها برسند. کمبود بعضی از ویتامین ها در مکمل دام و طیور ، باعث عوارضی مثل کوری، عدم باروری، سقط جنین و کاهش رشد و ضعف سیستم ایمنی می شوند. ویتامین های مورد نیاز که بایـد به مکمل دام و طیور اضافه شوند؛ عبارتند از : E،D وA و بقیه ویتامین هـا بـه وسیله خود حیوان تولید می شود و به همین دلیل کمتر به جیره افزوده می شود.

  • تقویت کننده ها

این مورد را در تمام انواع مکمل دام و طیور نمی توانید بیابید و تنها برخی از کارخانه ها این مورد را هم به محصول خود اضافه می کنند. تقویت کننده ها ترکیبی خاص از مواد فوق مقوی هستند که کمک می کنند دام محصول بیشتری تولید کند و باروری یا شیردهی بهتری داشته باشد. بعضا این مواد گران هستند و افزودن آن ها به مکمل دام و طیور قیمت نهایی محصول را بالا می برد. قیمت بالا سبب می شود تا بسیاری از دامداران از خرید محصول خودداری کنند. در نتیجه تقویت کننده ها را نمی توانیم جز اصلی هر مکمل دام و طیور بدانیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ شهریور ۰۱ ، ۱۰:۱۱
پویا همگام