گروه پویا دام همگام

کلسیم در غذای مرغ

باید توازن میان هزینه ها و تهیه غذای مرغداری گوشتی برقرار باشد. گاها به دلایلی مصرف غذای مرغداری گوشتی بیشتر برآوردها می شود که این موضوع تعادل اقتصادی را ازبین می برد. به همین دلیل باید عوامل تاثیرگذار بر افزایش غذای مرغداری گوشتی شناسایی شوند.
 

  • عوامل فیزیولوژیکی
  • سن و جنس

سن مرغ یکی از مهم‌ ترین عوامل است که بر روی مقدار مصرف غذای مرغداری گوشتی مؤثر هست. مرغ ‌ها در سنین ابتدایی رشد به دلیل بالا بودن میزان سوخت ‌و ساز و سرعت رشد بیشتر در مقایسه با پایان دوره به میزان بیشتری از خوراک نیاز دارند؛ اما از آنجایی ‌که جوجه در مقایسه با مرغ بالغ وزن کمتری دارد، میزان غذای مرغداری گوشتی که تغذیه می‌ شود کمتر است. 
 

  • میزان فعالیت مرغ

هر چه مرغ دارای فعالیت و تحرک باشد، میزان بیشتری از انرژی را مصرف می‌ کند که بدن برای تأمین این انرژی اضافی بایستی مقدار غذای مرغداری گوشتی بیشتری را مصرف نماید.
 

  • عوامل محیطی
  • دما

مرغ ها از دسته حیوانات خون گرم هستند و فاکتورهای محیطی همانند دما بر روی زندگی آن ‌ها بسیار تأثیرگذار است. با افزایش سن و یا وزن مرغ، تولید حرارت هم افزایش می ‌یابد. لذا بایستی به ‌موازات آن دما را کاهش داد تا شیب حرارتی از سمت بدن مرغ به سمت محیط برقرار گردد. به همین دلیل دما از ابتدای دوره پرورش که حدود 33 درجه سانتی‌ گراد ‌است به ‌تدریج کاهش می ‌یابد تا به 18 الی 22 درجه سانتی ‌گراد در انتهای دوره پرورش برسد.
 

زمانی که دمای محیط نگهداری مرغ پایین ‌تر از مقادیر استاندارد باشد، مرغ از طریق فعالیت عضلانی، جدا شدن گرما از سطح بدن در اثر تماس با بستر، گرما را از دست می ‌دهد و گرما وارد محیط می ‌شود. در نتیجه دمای محیط هم افزایش می ‌یابد و مرغ کمتر به غذای مرغداری گوشتی نیاز پیدا می کند تا خود را گرم کند.

 

https://hamgamfeed.ir/%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%BA%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۸/۲۵
پویا همگام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی