گروه پویا دام همگام

مرغ تخم گذار روزانه چقدر کلسیم نیاز دارد؟

دوشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۱، ۰۱:۲۳ ب.ظ

غذای مرغ تخم گذار

به این نکته توجه داشته باشید که 97 درصد از پوسته تخم مرغ از کربنات کلسیم تشکیل شده است و مرغ هنگام تولید یک تخم 2 تا 3 گرم کلسیم مصرف می کند، پس تعیین کردن مقدار کلسیم که برای مرغ ها در غذای مرغداری لازم است، مهم می باشد. انجمن ملی تحقیقات، میزان کلسیم مورد نیاز مرغ های مولد را با مصرف کردن 100 گرم خوراک در روز، حدودا 4.5 درصد تعیین کرده اند.
در مورد مرغ های بومی که وزن کمتری دارند و تخم کمتری تولید می کنند، این مقدار کمتر است. در یکی از مطالعات انجام شده بر روی مرغ های بومی نشان داده شد که در حدود 3.5 درصد کلسیم در اواخر دوره تخم گذاری و 3 درصد در اوایل دوره باعث بهبود تولید تخم مرغ در مرغ های بومی می گردد. در مرغ های بومی افزایش مصرف کلسیم در غذای مرغداری همچنین با کاهش میزان تخم گذاری همراه بوده است.

استفاده از دی کلسیم فسفات
یکی دیگر از منابع کلسیمی، دی کلسیم فسفات است که به صورت مصنوعی تولید می شود و 23 درصد کلسیم و 17 درصد فسفات دارد. این ماده بیشتر به خاطر فسفر آن قابل توجه است که در حدود 85 درصد فسفر مورد نیاز غذای مرغداری توسط این ماده تامین می شود. این ماده هم به صورت پودر و هم به شکل گرانول به رنگ سفید بوده و بویی ندارد.
اگر بخواهید میزان کلسیم و فسفر غذای مرغداری  در تعادل باشد و جذب کلسیم و فسفر به صورت موثری انجام گیرد، باید بین این دو عنصر نسبت مناسبی در جیره  وجود داشته باشند. اهمیت فسفر در مرغ های تخمگذار بیشتر به متابولیسم کلسیم ربط دارد. زیرا فسفر و همچنین ویتامین d3 به جذب کلسیم در بدن کمک می کنند. جوجه ها زمانی حداکثر جذب کلسیم و فسفر را دارند که نسبت بین این دو عنصر در غذای مرغداری به صورت 2 قسمت کلسیم و یک قسمت فسفر باشد. در مرغ های تخمگذار بومی 7 قسمت کلسیم و 1 قسمت فسفر توصیه می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۵/۱۷
پویا همگام

گروه همگام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی