گروه پویا دام همگام

غذای مرغداری گوشتی شامل چه مواردی است؟

شنبه, ۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴ ب.ظ

تغذیه مناسب مرغ

مهم ترین موضوع در مورد غذای مرغداری گوشتی ترکیبات آن است. مواد تشکیل دهنده این مورد قدرت آن را تعیین می کند و می تواند نیازهای مختلف مرغ ها را برآورده سازد. معمولا در غذای مرغداری گوشتی درجه یک موارد زیر یافت می شود.
 

  • پروتئین خام

رشد عضلات و شکل گیری بافت به پروتئین بستگی دارد. مرغ ها معمولا در ابتدا با جیره های پیش استارتر تغذیه می شوند که درصد پروتئین بالایی دارد. در ادامه وقتی مرغ ها به سن 2 هفتگی رسیدند، سطح پروتئین جیره آن ها کمی کاهش داده می شود. این یک اصول استاندارد در مورد پروتئین غذای مرغداری گوشتی است. به منظور تأمین پروتئین مورد نیار مرغ ها می توان از منابع گیاهی همچون کنجاله های سویا، گیاه کانولا، آفتابگردان، تخم پنبه و … استفاده نمود.
 

  • انرژی

مرغ ها به صورت روزانه به مقدار معینی انرژی نیاز دارند. انرژی قابل متابولیسم با انرژی که جیره دارد، فرق می کند. چرا که بخشی از انرژی دفع می شود. بهترین منابع غذای مرغداری گوشتی پر انرژی برای تهیه دان مرغ شامل غلات پر مصرف همچون ذرت، گندم، جو، سبوس برنج و سبوس گندم، نرمه گندم و … هست. در مورد گندم شرایط کمی متفاوت است و باید شرایط وزنی هم در نظر گرفته شود.
 

  • ریزمغذی ها

کمبود ویتامین ها در بدن مرغ ها باعث ایجاد بیماری شده و تلفات زیادی به بار می آورد. بنابراین غذای مرغداری گوشتی باید شامل ریزمغذی های مهم و انواع ویتامین های محلول در آب و یا محلول در چربی باشد. هر چند مرغ داران به صورت مرتب از انواع مولتی ویتامین ها در برنامه غذایی استفاده می کنند اما اطلاعات کافی در مورد نحوه یا مقدار استفاده ندارند و گاها این مورد مشکل ساز می شود.
 

  • مواد معدنی

مهمترین مواد معدنی مورد نیاز مرغ ها در غذای مرغداری گوشتی شامل کلسیم، فسفر، سدیم، منیزیم، سولفور و حتی عناصر معدنی کم مصرف همچون ید، سلنیوم، آهن و … هست. از دی کلسیم فسفات مونو کلسیم فسفات و … می توان برای تأمین فسفر قابل هضم مورد نیاز مرغ ها استفاده کرد. منابع کلسیمی همچون کربنات کلسیم و یا پودر استخوان و پودر صدف دریایی و … نیز برای تأمین کلسیم مورد نیاز مرغ ها در تهیه غذای مرغداری گوشتی قابل استفاده هستند.
 

  • سایر افزودنی ها

غذای مرغداری گوشتی باید شامل پودر گوشت و یا پودر ماهی و مرغ و … هم باشد که این منابع غذایی دارای اسید آمینه های خالص همچون متیونین، لایزین و … بوده که برای رشد مرغ ها بسیار مفید هست. همچنین بسیاری از کارخانه های تولید غذای مرغداری گوشتی از افزودنی هایی همچون رنگدانه ها، طعم دهنده ها، داروهای ضد کوکسیدیوز و ریز مغذی ها نیز استفاده می کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۷/۰۸
پویا همگام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی