گروه پویا دام همگام

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

اهمیت مصرف صحیح بافر دامی

يكشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۱۰ ق.ظ

نحوه مصرف بافر دامی بیش از هر چیز دیگری به نوع علوفه مصرفی در جیره بستگی دارد. در ابتدا دامداران به علوفه ها سیلوی ذرت و .. اضافه می کردند اما با این روش پاسخ مطلوبی دریافت نکردند. این امر می تواند مربوط به مؤثر بودن یونجه خشک در تحریک نشخوار، ظرفیت بالای بافری ذاتی یونجه و یا اسیدیته اولیه بالاتر سیلوی یونجه در مقایسه با سیلوی ذرت باشد. با توجه به این امر متوجه می شویم که نحوه مصرف بافر دامی اهمیت زیادی دارد و باید مصرف این ماده به درستی صورت پذیرد. مطالعات زیادی نشان داده اند که افزودن بافر به جیره گاوهای با کنسانتره بالا می تواند اسیدهای چرب ناسالم را در شکمبه و سایر بخش های بدن دام کاهش دهد و این یک حالت مطلوب است.

بنابراین، افزایش اسیدیته شکمبه در گاوهای تغذیه شده با جیره های حاوی بافر می تواند منجر به کاهش جریان اسیدهای چرب به دئودنوم شده و افت چربی شیر را کاهش دهد. نحوه مصرف بافر دامی اگر به درستی صورت پذیرد این حالت به بهترین درجه خود می رسد و دام بیشترین بهره وری را خواهد داشت. لازم به ذکر است که علاوه بر نحوه مصرف، مقدار بافر مورد استفاده در جیره و اثر ترکیبی آن ها نیز بر پاسخ ها مؤثر است. در یک تحقیق که در سال 2010 انجام شد، این نتیجه به دست آمد که مصرف ماده خشک در گاوهای تغذیه شده با هشت دهم درصد منیزیم اکسید در بین تیمارها بالاترین بود. در این آزمایش به خوبی اهمیت نحوه مصرف بافر دامی مشخص شد.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۱:۱۰
پویا همگام

خرید بهترین سم برای مگس دامداری

چهارشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۴۹ ق.ظ

راه های مقابله با مگس دامداری

از آنجایی که تولید فرآورده های گوشت گاو و انواع فرآورده‌های لبنی، دو صنعت رو به رشد و روبه توسعه هستند که با یک روند تصاعدی رو به افزایش است، بنابراین صاحبان دامداری ها باید برنامه های دقیق تر و و منظم تری را برای بهداشت دام و کنترل محیط دامداری ها تنظیم کنند. یکی از این برنامه ها در واقع کنترل مگس دامداری و از بین بردن آن ها است. سم مگس دامداری، روش موثر است تا بتواند با کنترل شیمیایی، بیولوژیکی یا کنترل فیزیکی، این عوامل مزاحم را حذف کند و محیط دامداری ‌ها را پاکیزه تر نگه دارد. برای اینکه بتوانیم برنامه های سمپاشی برای انواع مگس دامداری بهتر را اجرا کنیم، باید به دوره رشد آن ها و دوره تولید مثل مگس ها توجه داشته باشیم. به طور کلی مگس ها از اوایل فروردین ماه شروع به تولید مثل می کنند، بنابراین در همین دوران بهتر است سمپاشی را آغاز کنید.

بسته به محیط دامداری و شرایط آلوده بودن انواع دام می توان از انواع سموم برای این کار استفاده کرد. سموم شیمیایی عملکردهای مختلفی دارد، اما میزان استفاده آن در هر شرایط متفاوت است. کارشناسان کنترل بیماری های دامداری ها و کارشناسان سم شناسی معتقدند بهتر است استفاده از سم مگس دامداری را در فصل رشد و نمو مگس ها هرچه زودتر آغاز کنید، قبل از آنکه مگس ها شروع به زاد و ولد و تولید مثل کنند و افزایش جمعیت آنها غیر قابل کنترل شود، بهتر است سمپاشی را انجام دهید. لازم به ذکر است که با استفاده از انواع سموم برای از بین بردن مگس دامداری، هرگز جمعیت مگس ها را به صفر نمی رسانید، اما می توانید آنها را تحت کنترل داشته باشید. هر چه زمان بیشتری از فصل تولید مثل و رشد مگس ها بگذرد، کنترل وضعیت برای شما ساده تر خواهد بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۰:۴۹
پویا همگام

هزینه غذای مرغداری گوشتی چقدر است؟

شنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۱۰ ب.ظ

یک برنامه غذای مرغداری گوشتی بایستی به ‌گونه ‌ای تنظیم گردد که بتواند تمام نیازهای غذایی را در طی دوره‌ های مختلف رشد تأمین و سبب راندمان تولید و سودآوری گردد و درعین‌ حال از قیمت مناسبی برخوردار باشد. عمده ‌ترین هزینه‌ ها در بحث مرغ های گوشتی را غذای مناسب تشکیل می ‌دهد. برای رسیدن به حداکثر پتانسیل، ترکیب مواد مغذی موجود در غذای مرغداری گوشتی بایستی مشخص گردد تا توازن صحیحی بین انرژی پروتئین، مواد معدنی و ویتامین برقرار باشد.

گزینش یک برنامه غذایی به اهداف پرورش بستگی دارد. به ‌عنوان ‌مثال تمرکز بر روی بالا بردن بازده اقتصادی یا حداکثر کیفیت اجزا لاشه در این انتخاب مؤثر است. بدین ترتیب نقش تعادل و توازن بر روی هزینه ‌های غذای مرغداری گوشتی بسیار تأثیر گذار هستند. همچنین هزینه غذای مرغداری گوشتی در دوره پایانی به دلیل بالا بودن میزان انرژی و نوع فرمولاسیون خوراک در مقایسه با ابتدای دوره بیشتر است که اگر این دوره پایانی به هر دلیلی طولانی ‌تر گردد، در چنین شرایطی به خاطر بالا بودن هزینه ‌های خوراک، نگهداری و پرورش مرغ ها ازنظر اقتصادی مقرون‌ به ‌صرفه نخواهد بود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۲:۱۰
پویا همگام

چرا کنسانتره طیور در انواع مختلفی عرضه می شود؟

پنجشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۱:۰۱ ب.ظ

برخی از دامداران تمایل زیادی دارند کنسانتره را به شکل ها مختلف استفاده کنند. اغلب دامداران به کنسانتره طیور که به صورت آسیاب شده است تمایل زیادی نشان می دهند. این به این دلیل است که اختلاط این شکل از کنسانتره طیور با علوفه راحت تر انجام می گیرد. اما توجه داشته باشید که پلت کردن کردن مزایایی دارد که از جمله آن ها می توان به این اشاره کرده که اولا مواد اولیه در دمای 80 درجه سانتی گراد توسط بخار آب می پزند و هضم آن ها تسهیل می گردد. بعد اینکه انواع کنسانتره طیور تحت حرارت و فشار بالا قرار می گیرند که این موضوع سبب از بین رفتن کامل میکروب ها می شود.

همچنین حرارت بالا تخم انگل ها که مشکل اصلی در کنسانتره ها است را از بین می برد. تقسیم بندی کنسانتره طیور سبب می شود که هر محصول متناسب با کاربردی دسته بندی شود و این کار از ریخت و پاش و همچنین اتلاف محصول جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که هر نوع از کنسانتره طیور از نظر یک ماده غنی سازی شده اند و دامدار باید متناسب با خواست خود کنسانتره طیور را خریداری کند.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۳:۰۱
پویا همگام

بهترین روش خرید توکسین بایندر چند جزئی

چهارشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۳۳ ق.ظ

بسیاری از دامداران تمایل دارند که از توکسین بایندر چند جزئی استفاده کنند اما نمی دانند که مرغوب ترین نوع این محصول را از کجا باید خریداری نمایند. به شما توصیه می کنیم که برای خرید توکسین بایندر چند جزئی اگر می توانید به فروشگاه های معتبر عرضه محصولات دامی مراجعه کنید و اگر نیاز دارید که راهنمایی بیشتری دریافت کنید یا فروشگاه معتبری را نمی شناسید، به شما توصیه می کنیم به فروشگاه های آنلاین و خرید اینترنتی این محصول روی بیاورید. در حال حاضر فروشگاه های اینترنتی فراوانی را می توانید بیابید که مرغوب ترین نوع توکسین بایندر چند جزئی را با مناسب ترین قیمت در اختیار مشتریان قرار می دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۰:۳۳
پویا همگام

ترکیبات موجود در توکسین بایندرها

شنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۵:۴۰ ب.ظ

ترکیبات توکسین بایندر

قدرت اصلی توکسین بایندر ها در ترکیبات آنها خلاصه می شود. به همین دلیل فراوری ترکیبات اولیه اهمیت زیادی دارد. به طور معمول توکسین بایندر عمدتا ترکیبات معدنی با خاصیت لایه ای و قطبی هست. این لایه ای و قطبی بودن سبب می شود تا جذب آن ها توسط بدن موجود زنده محدود شود. اگر بخواهیم عمده ترکیبات توکسین بایندر را برشماریم باید به موارد زیر اشاره کنیم. 

  • آلومینوسیلیکات ها

واحد ساختاری پایه کانی ‌های رسی سیلیکات از ترکیب ورقه ‌های چهار وجهی سیلیسی و هشت‌ وجهی آلومینیومی، هر دو با گروه‌ های اکسیژن و هیدروکسیل تشکیل شده است. این ترکیب با اتصال سموم از جذب آن ها جلوگیری می کند. این ترکیب را در اکثر توکسین بایندر های صنعتی می توانیم بیابیم. استفاده از این ترکیب نسبت به سایر ترکیبات محدود شده است.

  • تکنوسیلیکات ها

یک سطح اتصال بزرگ و خاص را ارائه می دهند، اما همچنین اندازه، شکل و بار انتخابی را ارائه می دهند که به همین دلیل با غربال های مولکولی مقایسه شده اند. استفاده از این ماده می تواند در اثرگذاری بیشتر توکسین بایندر موثر باشد. چرا که در pH پایین تر آن ها قابلیت بیشتری در جذب سموم دارند. استفاده از ماده در توکسین بایندر به شدت کمک است و استفاده زیاد از آن سبب آلودگی های بیولوژیکی خاک می شود. مزایا و معایب این ماده در تعادل هستند اما به دلیل قدرت بالایی که این مورد در جذب سموم دارد، همچنان در تولید توکسین بایندر ها مورد توجه است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۷:۴۰
پویا همگام

آنزیم ها و قیمت خوراک دام و طیور

پنجشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۱:۰۶ ب.ظ

یکی از اصلی ترین افزودنی های خوراک دام و طیور آنزیم ها هستند که ساختار پروتئینی دارند و نقش کاتالیزور را در بدن ایفا می کنند. در حقیقت آنزیم ها واکنش های متابولیک را تسهیل می کنند بدون این که خودشان دستخوش تغییر شوند. آنزیم ها در تمام مسیرهای آنابولیک، کاتابولیک، هضم و متابولیسم بدن نقش دارند. آنزیم های موجود در خوراک دام و طیور در دمای بالای 80 درجه پس از مدت کوتاهی بی اثر می شوند. بسیاری از آنزیم های مورد استفاده در صنایع غذایی از میکروارگانیسم ها مشتق شده اند. میکروارگانیسم هایی که در جهت تولید آنزیم ها استفاده می شوند شامل باکتری ها(باسیلوس سوبتیلیس، باسیلوس لنتوس، باسیلوس آمیلولیکوئی، فاسیئنس و باسیلوس استیروترموفیلوس)، قارچ ها (تریکودرمالونگی براچیاتوم، آسپرژیلوس اوربزا و آسپرژیلوس نیجر) و مخمرها ( ساکارومایسس سرویسیه) هستند.

در خوراک دام برخی ترکیبات وجود دارند که بدن حیوان بدون کمک آنزیم های اگزوژنوس کاملا قادر به هضم آن ها نیست. از جمله مهم ترین این ترکیبات می توان به سلولز، پنتوزان ها (آرابینوزایلان ها و زایلان ها)، بتاگلوکان ها، موادپکتیکی، مانان ها، آرابینان ها و گالاکتان ها، زایلوگلوکان ها اشاره کرد. با توجه به تمام این تفاسیر افزودن آنزیم ها به خوراک دام و طیور برای افزایش کیفیت و کارایی آن الزامی است. فراوری و تهیه آنزیم ها هزینه زیادی روی دست تولید کنندگان می گذارد. در نتیجه آنزیم ها نقش اساسی در تعیین قیمت خوراک دام دارند.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۳:۰۶
پویا همگام

افزایش بازدهی اقتصادی جیره دام ها

سه شنبه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۱۷ ب.ظ

دامداران دائما با چالش های زیادی رو به رو هستند و باید به نحوی شرایط را مدیریت کنند که تعادل میان جیره های خریداری شده و سود حاصل از فروش محصولات دامی برقرار باشد. به عبارت دیگر باید به نحوی عمل شود که افزایش بازدهی اقتصادی جیره دام ها تضمین شود. نحوه مصرف بافر دامی و میزان مصرف آن یکی از مواردی هست که کمک زیادی به دامدار در امر افزایش بازدهی اقتصادی می کند. اگر دامدار میزان صحیح بافر دامی را با شکل مناسب به علوفه دام اضافه کند، بازدهی دام بعد از مدتی چندین برابر می شود.

برخی از انواع بافر دامی به قدری مرغوب هستند که حتی زمانی که در مقادیر کم تغذیه شود، باعث بهبود قدرت بافری شکمبه و بازدهی خوراک نسبت به سایر بافرها نظیر جوش شیرین می شوند. پس به این نتیجه می رسیم که بافر دامی را به مقدار مناسب با روش صحیح در زمان تعیین شده باید در علوفه اضافه کنیم. اکثر بافرهای دامی دستورالعمل استفاده مخصوص به خود را دارند که بهتر است قبل از استفاده، این دستورالعمل مطالعه شود تا بتوانیم حداکثر بهره وری را از بافر دامی داشته باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۲:۱۷
پویا همگام

مزایای استفاده از کنسانتره دام چیست؟

دوشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳ ق.ظ

خرید بهترین کنسانتره دام در اصفهان

آنچه که در مورد کنسانتره دام سبک حائز اهمیت است و باید توجه زیادی به آن شود، مزایایی است که کنسانتره دام سبک در اختیار شما قرار می دهد. اکثر دامداران اطلاعی در مورد این مزایا ندارد و به شکل عادی از کنسانتره دام سبک استفاده می کنند و یا اصلا تمایلی به استفاده از آن ندارند. توجه به مزایای این محصول به خوبی به ما می گوید که چرا توصیه می شود از آن استفاده کنید. تحقیقات زیادی روی کنسانتره دام سبک صورت پذیرفته است و در هریک از این تحقیقات به برخی از ویژگی های این خوراک دامی اشاره شده است.

ما سعی کرده ایم در اینجا با بررسی مقالات مختلف مهم ترین این مزایا را تحلیل کرده و کاربردی ترین آن ها را به شما معرفی کنیم تا شما با اطلاعات بیشتری اقدام به خرید کنسانتره دام سبک نمایید. این ویژگی ها به شرح زیر هستند.

  • کاهش تعداد کارگران برای تولید علوفه ها و جیره های دامی با استفاده از کنسانتره دام سبک امکان پذیر می شود.
  • عدم نیاز به افزودن ریز مغذی ها به جیره؛ چراکه کنسانتره دام سبک تمام آنچه که مدنظر شما است را در خود دارد.
  • حذف مشکلات ناشی از خرید و انبار مواد کم حجم جیره که نیازشان ضروری است.
  • فرمولاسیون دقیق بر حسب نیاز دام
  • فرمولی که در تولید کنسانتره دام سبک در کارخانه ها به کار گرفته می شود یک فرمول کاملا تست شده و استاندارد است و استفاده از آن به پرورش دام کمک زیادی خواهد کرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۰:۵۳
پویا همگام

غذای مرغداری گوشتی چیست؟

يكشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۴۲ ق.ظ

تهیه غذای مرغداری گوشتی فرایند حساسی هست و باید در مراحل مختلف آن دقت زیادی لحاظ شود. مواد تشکیل دهنده غذای مرغداری گوشتی باید با ترکیب مناسب با یکدیگر مخلوط شوند تا تمام مواد مغذی مورد نیاز مرغ ها با آن تأمین شود. یک اشتباه ساده در فرمول می تواند هزینه تولید را افزایش دهد و برای تولید کننده بسیار گران تمام شود. بسیاری از مرغداران معتقدند که برای تهیه غذای مرغداری گوشتی باید درک کاملی از موارد زیر داشته باشید :

مواد مغذی با توجه به سن و هدف پرورشی مرغ ها انتخاب شود
نحوه فراوری و ترکیب غذای مرغداری گوشتی باید کاملا ارگانیک باشد
براورد هزینه مواد اولیه و تشکیل دهنده غذای مرغداری گوشتی اهمیت زیادی دارد
مرغداران صنعتی معمولا برای تهیه غذای مرغداری گوشتی از متخصصان تغذیه ای و تجهیزات پیشرفته بهره می برند. در این کار باید به ترکیب صحیح مواد و مقدار انرژی و پروتئین آن بسیار دقت نمود. در صورتی که غذای دریافتی مرغ ها بیش از اندازه مقوی باشد، علاوه بر افزایش هزینه های تولید، مرغ ها دچار چاقی و بلوغ زود رس می شوند که به نوبه خود مشکلات زیادی به دنبال خواهد داشت. ضعیف بودن غذای مرغداری گوشتی نیز باعث سوء تغذیه و کاهش سرعت رشد و کاهش بازدهی تولید می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۰:۴۲
پویا همگام