گروه پویا دام همگام

۲۰ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

بهترین روش مبارزه با مگس دامداری چیست؟

سه شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۱، ۱۲:۱۵ ب.ظ

برخی از دامداران معتقدند که روش ها بیولوژیک مبارزه با مگس ها به مراتب بهتر از روش های شیمیایی و استفاده از سم مگس دامداری است اما این مقایسه اصلا درست نیست و همانگونه که قبلا اشاره کردیم استفاده از هریک از این روش ها بستگی به شرایط دامداری دارد. گاها استفاده از هر دو روش در کنار هم مناسب ترین کار است. در روش های بیولوژیک اساس کار شناسایی پرورش و رها سازی دشمنان طبیعی وعوامل بیماری زای مگس ها در طبیعت است.عوامل بیولوژیک متعددی در طبیعت باعث مرگ مگس ها و کاهش جمعیت آن ها می شود یکی از مهم ترین و کاربردی ترین این عوامل که دربسیاری از مناطق دنیا شناسایی و حمایت شده اند، زنبورهای رسته خاصی هستند که در آمریکای جنوبی یافت می شوند.

اما این زنبور ها تنها مگس ها را از بین می برند و کاری به سایر آفات ندارند. این در حالی است که سم مگس دامداری غالبا سایر آفات را هم نابود می کند. دسته دیگری که برای کنترل مگس ها به عنوان یک روش بیولوژیک از آن ها استفاده می شود، سوسک ها هستند. رها سازی این سوسک ها در استرالیا باعث کاهش محسوس جمعیت مگس ها شده اند. امروزه تمرکز روی روش های بیولوژیک و شیمیایی به خصوص سم مگس دامداری بیشتر از سایر روش ها برطرف کردن مگس ها و آفات دامداری است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۰۱ ، ۱۲:۱۵
پویا همگام

بررسی ساختار انواع کنسانتره طیور

دوشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۱، ۱۲:۴۶ ب.ظ

کنسانتره طیور نوعی دان آسیاب شده است که بخشی از جیره نهایی را شامل می شود و علاوه بر داشتن مقادیر قابل توجهی از انرژی و پروتئین، منبع عمده تامین نیازهای ویتامینی، مواد معدنی، اسیدهای آمینه ضروری و به احتمال زیاد انواع آنزیم ها و مواد افزودنی دیگر است. در حقیقت کنسانتره طیور توسط یک پرورش دهنده برای تقویت و تکمیل زنجیره غذایی پرندگان به کار گرفته می شود. مرغدار با به کارگیری کنسانتره طیور و با دانستن جیره پیشنهاد شده توسط کارخانه شروع به مخلوط کردن این محصول با نهاده هایی نظیر ذرت، کنجاله سویا و گندم و ... می کند و بدون نیاز به افزودنی ها خاص و گران قیمت نظیر متیونین، لیزین، دی کلسیم فسفات حداکثر بهره برداری را از این محصول می کند.

ساختار کنسانتره طیور برای برخی از پرورش دهندگان اهمیت دارد. حقیقت این است که هر کارخانه ای یک فرمول ویژه برای تولید کنسانتره طیور خود دارد و نمی توان یک دستور کلی برای ترکیبات موجود در کنسانتره طیور ارائه داد. اما مطمئن باشید که اگر یک کنسانتره طیور مرغوب را خریداری کنید از مواد مغذی و تقویت کننده تشکیل شده است. برای بررسی ترکیبات هر کنسانتره طیور می توانند اطلاعات مندرج روی بسته بندی آن را مطالعه نمایید. 
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۰۱ ، ۱۲:۴۶
پویا همگام

اگرچه نحوه مصرف بافر دامی اهمیت زیادی دارد اما مورد مهم تری هم وجود دارد و آن توجه به زمان است. استفاده نامناسب و بی رویه از بافرهای دامی نتایج مطلوبی به همراه نخواهند داشت و این موضوع به خوبی در آزمایش های متعدد اثبات شده اند. تحقیقی در سال 2015 در مرکز دامپروری انگلستان روی نحوه مصرف بافر دامی انجام پذیرفت که نتایج زیادی را اثبات نمود. یکی از این موارد این بود که تغییراتی که نیاز به مصرف بافر دامی را افزایش می دادند، بررسی کرد و آن ها را به صورت لیست در اختیار دامداران قرار داد. این موارد به شرح زیر هستند. 

  • تغذیه سطوح بالای دانه‌ ها جهت تامین نیاز انرژی تاثیر مستقیم روی این موضوع دارد که نحوه مصرف بافر دامی باید تجدید نظر صورت پذیرد و حجم بافر تا حدی افزایش یابد.
  • تغییر استفاده از علوفه بلند به علوفه‌های سیلویی خرد شده به‌خصوص ذرت سیلو شده
  • ریز خرد کردن علوفه ‌های سیلویی جهت کمک به مکانیزاسیون
  • تغذیه بیشتر خوراک ‌های اسیدی مثل ذرت، سیلوهای علوفه و ذرت سیلویی پر‌رطوبت
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۰۱ ، ۱۱:۰۴
پویا همگام

کنترل لارو با سم مگس دامداری

سه شنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۱، ۱۱:۴۲ ق.ظ

یکی از بهترین روش ها برای کنترل جمعیت مگس های دامداری این است که جمعیت لاروها را کنترل کنیم. سم مگس دامداری می تواند برخلاف سایر روش ها کمک زیادی به شما در کنترل لاروها بکند. برای این منظور باید به ‌وسیله اسپری یا با حل کردن در آب و پاشیدن در محل ‌های تخمگذاری سعی کنید تخم ها را نابود کنید. معمولا مگس ها برای تجمع در اطراف دام ها سعی می کنند نزدیک ترین نقطه را برای ایجاد لانه و تخم ریزی انتخاب کنند. با اندکی جستجو به راحتی می توانید محل تخم گذاری را بیابید.

عموما سم مگس دامداری در عرض 40 ساعت منجر به مرگ لارو مگس می ‌شود. البته نقطه اثر در سم ها مختلف متفاوت است و برخی از سم های درجه یک این بازه زمانی کمتر است. یک شیشه کوچک از این سم برای 3000 فوت مربع مساحت هر 3 هفته یک بار استفاده می ‌شود. این فرآورده باید تحت زنجیره سرد حمل و نقل شود که استفاده از آن را مقداری محدود می ‌کند. لازم به ذکر است که سم مگس دامداری تنها برای مگس نیست و این سم می تواند سایر آفات نظیر لارو کک‌ها، هزارپا، موریانه، انواع سوسک‌ها و آفات دیگر را هم نابود کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۰۱ ، ۱۱:۴۲
پویا همگام

علت استفاده پودر چربی دامی چیست؟

دوشنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۱، ۱۲:۰۹ ب.ظ

فواید پودر چربی دامی

تحقیقات و پژوهش های متعدد نشان می دهد که چربی می تواند از مهمترین عوامل تغذیه ای موثر بر رشد و تولید گاوهای شیرده باشد. انرژی ناکافی مصرفی در گاوها در ابتدای دوران شیردهی عملکرد تولیدی آن ها را کاهش می دهد. زمانی که دام با منابع کم انرژی تغذیه شوند، دیر به سن بلوغ جنسی و شیردهی می رسند. وقتی مواد غذایی مصرفی نتوانند نیازهای مهم و اساسی غذایی افزایش یافته به منظور تولید شیر را برطرف سازد، تعادل منفی انرژی اتفاق و در این شرایط نیاز انرژی به طور ناقص و از طریق متابولیسم ذخایر موجود در بدن برطرف می شود که این امر به نوبه خود باعث کاهش وزن بدن می گردد.

یکی از روش های رسیدن به تراکم حداکثری انرژی در جیره غذایی اضافه کردن پودر چربی دامی است. پودر چربی دامی خالص با دارا بودن بالاترین اسید چرب به عنوان قابل جذب ترین و مهم ترین اسید چرب در جیره دام می تواند انرژی مورد نیاز را تامین کند. این ویژگی مهم ترین دلیلی است که به خوبی علت تمایل دامداران به استفاده از پودر چربی دامی را توجه می کند. اگر شما هم دامدار هستید توصیه می کنیم که از این محصول استفاده کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۰۱ ، ۱۲:۰۹
پویا همگام

بافر دامی چه مزایا و معایبی دارد؟

يكشنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۱، ۰۹:۳۶ ق.ظ

بافر دامی امروزه بسیار پرکاربرد شده است و تمام صنعت های دامداری به نوعی درگیر استفاده از آن هستند. به همین دلیل تحقیقات زیادی از سوی نهادهای علمی مانند دانشگاه ها روی آن صورت پذیرفته است. تحقیقات دانشگاهی به طور دقیق سعی کرده اند تمام جوانب مربوط به بافر دامی را مورد بررسی قرار دهند و یک نتیجه کلی در اختیار مخاظب قرار دهند. علاوه برای مزایای بافر دامی مثل کاهش میزان سم آفلاتوکسین و کاربرد به عنوان بایندر، طبق مطالعاتی که در دانشگاه منچستر صورت گرفته ، بافر دامی قادر است تجزیه پذیری مواد خوراکی جیره دام را بهبود بخشد. دامداری ها از خاک رس به عنوان مکمل خوراکی به منظور کاهش سم آفلاتوکسین و اسیدوز شکمبه ای تحت حاد در گاو شیری سود می برند.

امروزه این کار به دلیل مشکلات بهداشتی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در یک تحقیق علمی، محققان جیره گاو ها را با بافر دامی داخل یک پارچه توری گذاشته و از راه حفره قرار داده شده بر روی شکم گاو آن را مستقیما داخل معده حیوان قرار دادند. سپس کیسه غذا را در فواصل زمانی 2 تا 4 ساعت در روز از شکم خارج کرده و مورد تحلیل قرار دادند. نتایج تحقیق نشان داد، زمانی که یونجه با دو درصد بافر دامی استفاده می شود، قابلیت هضم و استفاده از چربی موجود در جیره به حداکثر خواهد رسید. همچنین بافر دامی سبب جذب و اتصال یون های دارای بار مثبت می شود و شکمبه گاو را اسیدی می کند. اسیدی شدن شکمبه به خصوص زمانی که از کنسانتره گاو شیری برای تغذیه گله استفاده شود، موجب بهبود کیفیت شیر خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۰۱ ، ۰۹:۳۶
پویا همگام

جیره استاندارد خوراک دام و طیور

پنجشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۱، ۱۲:۴۷ ب.ظ

جیره استاندارد دام پرواری

برای جیره نویسی خوراک دام و طیور دو عامل مهم را باید در نظر داشت. وزن و سن عواملی هستند که تعیین‌ کننده جیره در طول روز خواهند بود. ولی به طور کلی و به صورت میانگین یک جیره سبک در طول روز بین یک کیلو و 100 گرم تا یک کیلو و 800 گرم خواهد بود. البته این بستگی به دام ها هم دارد. خوراک دام و طیور عادی و جیره بندی آن ها با جیره بندی برای دام ها پرواری متفاوت است. خوراک دام پرواری وزن بیشتری دارد و گاها مواد مقوی تری هم در آن یافت خواهد شد. برای مثال دام هایی که در یک دامداری مدرن جهت پرواربندی نگهداری می ‌شوند، غالب خوراکی که دارند شامل کنسانتره و علوفه است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۰۱ ، ۱۲:۴۷
پویا همگام

دو ساختار تعیین کننده مصرف توکسین بایندر

چهارشنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۱، ۱۰:۳۴ ق.ظ

مقدار مصرف توکسین بایندر

علاوه بر عصاره گیاهی که تاثیر زیادی در تعیین مقدار مصرف توکسین بایندر داشت، دو مورد دیگر هم هستند که اگر در تولید توکسین بایندر استفاده شوند می توانند نقش به سزایی در تعیین مقدار مصرفی داشته باشند.

  • باکتری باسیلوس لیچینوفورمیس

این باکتری پروبیوتیک بوده و توانایی سم‌ زدایی در خوراک را داراست و سبب کاهش اثرات منفی در خوراک می ‌گردد.

  • ویتامین E و سلنیوم

ترکیبات آنتی اکسیدانی بوده و سبب تقویت سیستم ایمنی می گردند و اثرات منفی رادیکال‌ های آزاد تولید شده ناشی از فعالیت توکسین ها را کاهش می ‌دهند. توجه به مقدار اولیه این مواد در ساختار توکسین بایندر هم مهم است. مقدار مصرفی محصول باید با توجه درصد این دو مواد هم باشد. بی توجهی به این امر در دراز مدت برای دام مشکل ساز خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۰۱ ، ۱۰:۳۴
پویا همگام

مزایای استفاده از کنسانتره دام سبک

سه شنبه, ۱۶ فروردين ۱۴۰۱، ۰۹:۴۶ ق.ظ

خرید بهترین کنسانتره دام در اصفهان

آنچه که در مورد کنسانتره دام سبک حائز اهمیت است و باید توجه زیادی به آن شود، مزایایی است که کنسانتره دام سبک در اختیار شما قرار می دهد. اکثر دامداران اطلاعی در مورد این مزایا ندارد و به شکل عادی از کنسانتره دام سبک استفاده می کنند و یا اصلا تمایلی به استفاده از آن ندارند. توجه به مزایای این محصول به خوبی به ما می گوید که چرا توصیه می شود از آن استفاده کنید. تحقیقات زیادی روی کنسانتره دام سبک صورت پذیرفته است و در هریک از این تحقیقات به برخی از ویژگی های این خوراک دامی اشاره شده است.

ما سعی کرده ایم در اینجا با بررسی مقالات مختلف مهم ترین این مزایا را تحلیل کرده و کاربردی ترین آن ها را به شما معرفی کنیم تا شما با اطلاعات بیشتری اقدام به خرید کنسانتره دام سبک نمایید. این ویژگی ها به شرح زیر هستند.

  • کاهش تعداد کارگران برای تولید علوفه ها و جیره های دامی با استفاده از کنسانتره دام سبک امکان پذیر می شود.
  • عدم نیاز به افزودن ریز مغذی ها به جیره؛ چراکه کنسانتره دام سبک تمام آنچه که مدنظر شما است را در خود دارد.
  • حذف مشکلات ناشی از خرید و انبار مواد کم حجم جیره که نیازشان ضروری است.
  • فرمولاسیون دقیق بر حسب نیاز دام
  • فرمولی که در تولید کنسانتره دام سبک در کارخانه ها به کار گرفته می شود یک فرمول کاملا تست شده و استاندارد است و استفاده از آن به پرورش دام کمک زیادی خواهد کرد.
  • کاهش هزینه های تولید به دلیل کاهش هزینه های حمل و انبارداری و …
  • کاهش صرف زمان برای تولید کنسانتره برای وزن کشی های دقیق و متعدد
  • امکان حذف کلیه محصولات کم حجم جیره
  • کاهش نگرانی در مورد خوراک دام در دوره های مختلف آبستنی یا شیردهی که این مورد کمک زیادی به دامداران خواهد کرد و آن ها را از مشکلات مربوط به درصد ترکیب جیره در هر دوره خلاص می کند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۰۱ ، ۰۹:۴۶
پویا همگام

ترکیبات بافر دامی

دوشنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۱، ۰۸:۳۰ ق.ظ

مهمترین موضوع مربوط به بافر دامی ترکیبات است که در آن استفاده می شوند. این ترکیبات هستند که ویژگی های بافر دامی را توصیف خواهند کرد. بافر دامی ترکیباتی هستند که اسید اضافی درون دستگاه گوارش گاو را خنثی می‌ کنند. از نظر علمی، بافرها با قلیایی سازها متفاوت هستند. بافر هنگامی که به آن اسید یا باز اضافه ‌شود، اسیدیته یا pH را در گستره ای محدود حفظ می ‌کند. درمقابل، قلیایی کننده‌ ها مانند اکسید منیزیم و هیدروکسید منیزیم، اسیدیته را مستقیماً با مقدار اضافه شده افزایش می ‌دهد. این روند همیشه مطلوب نخواهد بود و برخی اوقات دردسرساز می شود. ترکیبات بافر دامی هرچه کیفیت بهتری داشته باشند، ما نتیجه آن در در محصول نهایی مشاهده خواهیم کرد. سعی کنید بافر دامی را از برندهای مطرح خریداری نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۰۱ ، ۰۸:۳۰
پویا همگام