گروه پویا دام همگام

مکمل دام و طیور همگام فید

مواد مغذی زیادی در تولید مکمل دام و طیور به کار گرفته می شوند اما برخی از آن ها برای دام یا طیور اهمیت بیشتری دارند و بدون آن ها دام یا طیور با مشکلاتی مواجه می شوند. ما سعی کرده ایم در این بخش به مهم ترین این مواد مغذی در مکمل دام و طیور اشاره کنیم.

  • کربوهیدرات ها 

موادی هستند که انرژی مورد نیاز را تامین کرده و این انرژی صرف تامین فعالیت های حیاتی مختلف بدن می شود. کربوهیدرات ها اولین و مهمترین ماده مغذی در مکمل دام و طیور هستند. 

  • پروتئین ها

این گروه موجود در مکمل دام و طیور در شکل گیری عضلات و تولید شیر اهمیت بسیاری دارد و کم بود آن موجب کاهش رشد، تولید، اختلال درسلامت و تولید مثل دام می گردد. موادی مثل کنجاله تخم پنبه و کنجاله سویا دارای پروتئین هستند و معمولا در تولید مکمل دام و طیور از آن ها استفاده می شود.

  • چربی ها

اکثر مواد غذایی دارای مقداری چربی هستند. چربی نیز در تامین انرژی بدن دام نقش حیاتی دارد و بعضی ازویتامین ها مثل ویتامین K ،A ،D و E نیز توسط چربی ها به بدن دام منتقل می شوند. در نتیجه این مواد یک بخش مهم در مکمل دام و طیور به شمار می روند.

  • مواد معدنی

این مواد موجود در مکمل دام و طیور نقش مهمی درتغذیه دام دارند. مواد معدنی در ساختمان اسکلت بدن دام و درترکیب تولیدات دام مانند: شیر، گوشت و غیره به کار می روند. مهمترین عناصر مورد نیاز دام شامل: کلسیم ، فسفر، منیزیم، سدیم، کلر، گوگرد، منگنز، روی، ید و آهن بوده که کمبود هریک ازآن ها موجب کاهش رشد، تولید محصول و باروری دام یا طیور می گردد.

  • ویتامین ها

این مواد به مقدار کمتری مورد نیاز دام ها هستند ولی به همین مقدار باید حتماً به بدن دام ها برسند. کمبود بعضی از ویتامین ها در مکمل دام و طیور ، باعث عوارضی مثل کوری، عدم باروری، سقط جنین و کاهش رشد و ضعف سیستم ایمنی می شوند. ویتامین های مورد نیاز که بایـد به مکمل دام و طیور اضافه شوند؛ عبارتند از : E،D وA و بقیه ویتامین هـا بـه وسیله خود حیوان تولید می شود و به همین دلیل کمتر به جیره افزوده می شود.

  • تقویت کننده ها

این مورد را در تمام انواع مکمل دام و طیور نمی توانید بیابید و تنها برخی از کارخانه ها این مورد را هم به محصول خود اضافه می کنند. تقویت کننده ها ترکیبی خاص از مواد فوق مقوی هستند که کمک می کنند دام محصول بیشتری تولید کند و باروری یا شیردهی بهتری داشته باشد. بعضا این مواد گران هستند و افزودن آن ها به مکمل دام و طیور قیمت نهایی محصول را بالا می برد. قیمت بالا سبب می شود تا بسیاری از دامداران از خرید محصول خودداری کنند. در نتیجه تقویت کننده ها را نمی توانیم جز اصلی هر مکمل دام و طیور بدانیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۶/۰۱
پویا همگام

گروه همگام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی