گروه پویا دام همگام

مواد معدنی کم مصرف در مکمل دام و طیور

يكشنبه, ۷ فروردين ۱۴۰۱، ۱۰:۲۹ ق.ظ

مکمل دام و طیور مواد معدنی کم مصرف معمولا به صورت کیلاته و به شکل مکمل های پودری، محلول های آشامیدنی و محلول های تزریقی تولید می شوند. مهم ترین موادی که در این دسته از مکمل ها قرار می گیرند به شرح زیر هستند.

  • روی

یک عنصر ضروری مکمل دام و طیور است که در ساختار بیش از 250 آنزیم مختلف وجود دارد و در مسیرهایی مانند متابولیسم کربوهیدرات ها و انرژی، سنتز پروتئین، متابولیسم اسیدنوکلئیک، یکپارچگی اپیتلیوم، ترمیم و تکثیر سلولی و مورد استفاده قرار گرفتن ویتامین ها نقش دارد. لازم به ذکر است که این ماده در مکمل دام و طیور میزان پارگی پوست در زمان فرآوری و پردرآوردی را کاهش می هد و عملکرد کربنیک انهیدراز و کراتیناز که به ترتیب درتشکیل پوسته و غشاهای پوسته نقش دارند را بهبود می بخشد. همچنین روی در مکمل دام و طیور در حیوانات نر، روی برای نمو اسپرماتوزوا و بنابراین باروری نقش دارد.

  • مس

این مورد در مکمل دام و طیور در ساختارآنزیم هایی که سبب افزایش استحکام غشا، خاصیت ارتجاعی بافت ها و افزایش استحکام استخوان می شوند، وجود دارد. این ماده رابطه نزدیکی با متابولیستم آهن دارد که در ساختار هموگلوبین یک عنصر ضروری است. آنزیم مهم دیگر وابسته به مس لیزین اکسیداز است که آنزیم کلیدی در تشکیل کلاژن و الاستین هست. کمبود مس منجر به ایجاد استخوان های غیر طبیعی به دلیل سنتز کلاژن غیر طبیعی می شود. همچنین این مورد در مکمل دام و طیور اکسیداسیون ویتامین ث را بهبود بخشیده و در تشکیل RNA دخالت می کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی