گروه پویا دام همگام

انواع مکمل خوراک دام و طیور

پنجشنبه, ۴ فروردين ۱۴۰۱، ۱۲:۱۷ ب.ظ

یکی از فراورده های پراستفاده در دامداری ها، انواع مکمل دام و طیور هستند. این مکمل ها در اشکال و ترکیبات گوناگون برای کاربردهای مختلف تولید می شوند. تقسیم بندی مکمل دام و طیور برمبناهای مختلفی صورت می گیرد. ما سعی کرده ایم در اینجا به مهمترین این دسته بندی ها اشاره کنیم. عناصر معدنی در سیستم تغذیه حیوانات نقش مهمی ایفا می کند و بنابراین برای رشد طبیعی، تولید و سلامتی لازم است. همچنین مواد معدنی در بافت های بدن نقش ساختمانی، کاتالیزوری و فیزیولوژیکی را هم بر عهده دارند. افزودن مواد معدنی به صورت مکمل دام و طیور،  برای جلوگیری از کمبود مواد معدنی صورت می گیرد. مکمل های معدنی برای همه دام ها توصیه می شود. خود این دسته به دو گروه زیر تقسیم می شود:

  • مواد معدنی پرمصرف

این دسته از مکمل دام و طیور شامل کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، کلر، پتاسیم و گوگرد هستند.

  • مواد معدنی کم مصرف

این دسته از مکمل دام و طیورشامل مس، روی، منگنز، آهن، کبالت، ید، سلنیوم، کروم، مولیبدن، فلور، آرسنیک، نیکل، وانادیم هستند.

با توجه به این که کمبود مواد معدنی در هنگام زایش شدیدتر است و نتیجه آن اختلال در متابولیسم حیوان، کاهش تولید شیر، جفت ماندگی،حساسیت به بیماری های متابولیکی و افزایش موارد مرگ ومیر گوساله ها را به دنبال دارد و در جیره غذایی طیور کمبود مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر سبب اختلال در توسعه استخوان ها، کاهش رشد و ضعف پوسته تخم مرغ می شود. توصیه اکید می شود که از این دسته مکمل دام و طیور حتما استفاده کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی