گروه پویا دام همگام

نتایج تحقیقات دانشگاهی بر روی بافر دامی

سه شنبه, ۲ فروردين ۱۴۰۱، ۰۲:۳۸ ب.ظ

بافر دامی امروزه بسیار پرکاربرد شده است و تمام صنعت های دامداری به نوعی درگیر استفاده از آن هستند. به همین دلیل تحقیقات زیادی از سوی نهادهای علمی مانند دانشگاه ها روی آن صورت پذیرفته است. تحقیقات دانشگاهی به طور دقیق سعی کرده اند تمام جوانب مربوط به بافر دامی را مورد بررسی قرار دهند و یک نتیجه کلی در اختیار مخاظب قرار دهند. علاوه برای مزایای بافر دامی مثل کاهش میزان سم آفلاتوکسین و کاربرد به عنوان بایندر، طبق مطالعاتی که در دانشگاه منچستر صورت گرفته ، بافر دامی قادر است تجزیه پذیری مواد خوراکی جیره دام را بهبود بخشد. دامداری ها از خاک رس به عنوان مکمل خوراکی به منظور کاهش سم آفلاتوکسین و اسیدوز شکمبه ای تحت حاد در گاو شیری سود می برند.

امروزه این کار به دلیل مشکلات بهداشتی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در یک تحقیق علمی، محققان جیره گاو ها را با بافر دامی داخل یک پارچه توری گذاشته و از راه حفره قرار داده شده بر روی شکم گاو آن را مستقیما داخل معده حیوان قرار دادند. سپس کیسه غذا را در فواصل زمانی 2 تا 4 ساعت در روز از شکم خارج کرده و مورد تحلیل قرار دادند. نتایج تحقیق نشان داد، زمانی که یونجه با دو درصد بافر دامی استفاده می شود، قابلیت هضم و استفاده از چربی موجود در جیره به حداکثر خواهد رسید. همچنین بافر دامی سبب جذب و اتصال یون های دارای بار مثبت می شود و شکمبه گاو را اسیدی می کند. اسیدی شدن شکمبه به خصوص زمانی که از کنسانتره گاو شیری برای تغذیه گله استفاده شود، موجب بهبود کیفیت شیر خواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی