گروه پویا دام همگام

پودر چربی در تغذیه دام و طیور

دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۲ ق.ظ

پودر چربی در تغذیه دام و طیور

پودر چربی برای خوراک دام و طیور نوعی مکمل خالص است که به منظور تامین انرژی کافی در جیره حیوانات به کار می رود. چیزی نزدیک به 99.5 درصد چربی در این مکمل وجود دارد. این مکمل غذایی به ویژه برای گاوهای شیری اهمیت پیدا می کند، چون باید حجم قابل توجهی شیر تولید کنند. افزودن این پودر به خوراک دام، هیچ اختلالی در جذب مواد مغذی در سیستم گوارش حیوان ایجاد نمی کند. علاوه بر تامین انرژی، این مکمل چربی مزایای دیگری هم برای دام دارد که از آن جمله می‌توان به بهبود فرایند تولید مثل گاوها، افزایش حجم تولید شیر و افزایش مقدار چربی خالص در شیر گاوها اشاره کرد.

یکی دیگر از دلایلی که استفاده از پودر چربی برای خوراک دام به ویژه برای گاوهای شیری را توجیه می کند این است که گاوهای ماده پس از دوره زایمان، یک حالت نامتعادل از نظر انرژی را در بدن خود دارند. در نتیجه این تغییرات، ذخیره های مواد مغذی در بدن گاو مصرف شده است، بنابراین نیاز به جایگزین می باشد. برای اینکه اثرات زایمان در گاوهای شیری جبران شود، از پودر چربی باید در خوراک دام استفاده شود. ضعیف شدن گاوهای شیری پس از زایمان باعث کاهش وزن آنها می شود؛ بدن آنها ضعیف می شود؛ ایمنی بدن آنها کاهش پیدا می کند و مدت زمان سودمند بودن گاوها در تولید مثل و شیردهی، کوتاه تر خواهد شد.

افزودن مکمل های چربی نظیر همین پودر چربی به خوراک دام باعث می شود که ویتامین های محلول در چربی بهتر جذب شود، در نتیجه، این مواد مغذی در خوراک دام توسط بدن جاندار جذب می شوند. این نوع مواد مغذی را باید در خوراک گوساله های جوان ‌تر به مقدار قابل توجهی اضافه کرد. در کنار مکمل های چربی، از مواد حاوی فیبر در جیره غذایی هم باید استفاده کرد که تمام اینها باعث می ‌شود خوراک ‌دام، ارزش غذایی بالاتری پیدا کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی